גניבת לקוחות על ידי עובד

החוק הבסיסי קובע שאסור לגנוב. ומה לגבי גניבת לקוחות ממקום העבודה? נדון בעניין של גניבת לקוחות על ידי עובד. באופן כללי ניתן לומר שרשימת לקוחות אכן נחשבת סוד מסחרי.

ההגדרה של סוד מסחרי היא מידע שאינו נחלת הציבור, שקשה לגלות אותו, ושנמצא בידי הבעל העסק בלבד. רשימת לקוחות עונה להגדרה הזו, מפני שבעל העסק עמל כדי לצבור מוניטין ואמון אצל הלקוחות שלו, שילם ביוקר כדי לעשות סקר שוק על מנת למצוא את הלקוחות המתאימים, ורק הוא יודע מי הם כלל הלקוחות שלו. כלומר, הוא והעובדים שלו.

עובד שהתפטר או פוטר וגנב לקוחות עבר על החוק. אם כך, מהן האפשרויות לפעולות אותן לניתן לנקוט כנגד עובד שגנב לקוחות מהמעסיק שלו?

גניבת לקוחות על ידי עובד – ההשלכות

האיסור לעשות שימוש בסוד מסחרי ובתוך כך האיסור לגנוב לקוחות יהיה קיים גם בלי חוזה חתום, מכוחו של החוק. כמו שאמרנו בתחילת המאמר, הדבר מקביל לגניבה של כסף או רכוש ממקום העבודה.

  • המעביד יכול גם לשקול להגיש לבית הדין לענייני עבודה בקשה למתן צו מניעה זמני, כדי למנוע את עיסוקו של העובד בתחום הרלוונטי. במקרים מסוימים עשוי בית הדין לאסור על העובד הנתבע לעבוד בתחום אף למשך מספר חודשים עד שנה.

חשוב לציין שאת הבקשה למתן צו מניעה חייבים להגיש כמה שיותר סמוך לגילוי הגניבה מצד העובד, מפני שהבקשה עשויה לא להתקבל במקרה של שיהוי ועיכוב ארוך.

  • תביעה – אם התגלה שעובד פנה ללקוחות מיד לאחר סיום העסקתו אצל המעסיק הקודם שלו תוך שימוש ברשימת הלקוחות שהוא לקח ממקום העבודה – המעביד זכאי להגיש נגדו תביעה כספית.

כמובן שככל שמוכח שהנזק היה משמעותי יותר – כך בית המשפט עשוי לפסוק פיצוי גבוה לתובע – המעסיק. בית-הדין לעבודה אף עשוי לפסוק פיצוי כספי בגין עוולת גניבת סוד מסחרי שיכול להגיע עד ל-100,000 שח, גם במקרה בו לא הוכח נזק.

גניבת לקוחות וחופש העיסוק

חופש העיסוק היא אכן זכות בסיסית על פי החוק במדינת ישראל. יחד עם זאת, גם איסור על גניבה הוא חוק בסיסי, ועבירה עליו יכולה לגבור על חוק יסוד חופש העיסוק ולהביא למניעת הזכות הבסיסית לחופש העיסוק. במקרה בו מתגלה שעובד פנה ללקוחות המעסיק לשעבר שלו, בין אם במסגרת מעסיק חדש ומתחרה ובין אם במסגרת עסק עצמאי השייך למועסק, ניתן לפנות לבית המשפט בכדי שימנע את המשך התופעה.
מומלץ לפנות לעורך דין לענייני עבודה על מנת להבין את כל הצעדים האפשריים, כולל לשקול הליכים משפטיים כנגד העובד.

דיני עבודה הם אחת ההתמחויות של משרד עו”ד רון זהבי, ועו”ד ענת זהבי הכוללים בתוכם עניין גניבת לקוחות. המשרד נוסד לפני כשני עשורים, ובעל רפרטואר מרשים לכל הדעות. השותפים במשרד מאמינים בתורה של מתן מענה פרופסיונאלי ומהיר, תוך כדי נתינה של ליווי אישי וצמוד ללקוחותינו.

 

צור קשר

מאמרים נוספים

זכויות עובדים

מניעת פיטורים

זכויות המעסיקים

פיטורי אישה בהריון

פיטורים ללא שימוע

הגבלת חופש העיסוק

גניבת לקוחות ע''י עובד

יצוג בבית הדין לעבודה

עורך דין פיטורים

יעוץ ראשוני עם עורכי הדין

Scroll to Top
× לייעוץ מיידי עם עו"ד זהבי פריטי